Kink in de kabel


Ruim 5 weken geleden had ik mijn paspoort en visumaanvraag vanuit Frankrijk naar Engeland gestuurd. Via de normale post. Het was een beetje hoe het ging op het postkantoor. Mijn Frans is niet zo goed en voor ik uit kon leggen dat ik Track & Trace wilde had de dame achter het loket al een postzegel op de envelop geplakt en deze in een postzak gedeponeerd. Ik liet het erbij.

Vorige week maandag was mijn paspoort nog steeds niet in Engeland gearriveerd, zodat ik bij de gemeente mijn paspoort als vermist heb opgegeven en een nieuw paspoort heb aangevraagd. Bij het invoeren van mijn naam gingen alle toeters en bellen in het computersysteem af. Telefonisch overleg met CCP Daklozenloket. Of ik me eerst daar wil melden en tekst en uitleg wil geven waar ik de laatste maanden heb uitgehangen. Mijn aanvraag voor het nieuwe paspoort werd wel in behandeling genomen.

Dinsdag ben ik met enige tegenzin naar het CCP Daklozenloket gegaan. Zoals verwacht werd ik weer zeer onvriendelijk behandeld. Ik legde uit dat ik een verklaring nodig had dat ik langs geweest was om mijn paspoort op te kunnen halen. "Doen we niet, kunnen we niet, willen we niet." Vervolgens bits er achter aan: "In het systeem staat dat je nog steeds niet ben ingeschreven op Woonnet-Haaglanden". Ik legde uit dat mijn toekomst niet in Nederland ligt. Ik ben wel een beetje klaar hier. Daar kon ze wel begrip voor opbrengen. Onverrichter zake ben ik weg gegaan.

Vervolgens de procedure met een aantal mensen besproken. Normaal gesproken geldt voor mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats een andere procedure voor de paspoortaanvraag. Dan dient er eerst een onderzoek plaats te vinden en deze aanvraag is ook duurder. Omdat voor mij de normale procedure is gehanteerd, ben ik er van uit gegaan dat mijn paspoort vanmorgen klaar zou liggen op het stadsdeelkantoor. En dat was het geval. Zojuist mijn paspoort en visumaanvraag met DHL wederom naar Engeland gestuurd. Zodra ik mijn paspoort en visum voor China weer heb ontvangen ga ik het vliegticket naar Hong-Kong boeken. Vandaar met de trein naar Shenzen. Daar verblijf ik een paar dagen voor een training. Vervolgens met de trein naar Shantou, mijn eindbestemming.

Het oorspronkelijke plan was om vanuit Frankrijk direct door te reizen naar China. Mijn afscheid was vorige keer wel erg abrupt en ik ben blij dat ik nog verschillende mensen heb gezien en gesproken. Binnenkort mijn zus Jacqueline opzoeken om ook van haar normaal afscheid te kunnen nemen.

Op het moment overnacht ik op een camping in Madestein in mijn tentje en slaapzak die vorig jaar door het Straatconsulaat aan mij is verstrekt. Komt deze toch nog goed van pas.

Reacties